Monday, September 24, 2012

Little Butterfly & Half Way to Go ...

Yes!

I hit the halfway mark in my pregnancy...~ Alhamdulillah berat badan pon macam da naik sikit2. Now da 55kg. Antara paling berat yang pernah dicatatkan. Hikhik~

Belly yang malu2 nk menonjol. Hikhik~

Utk bulan yang ke-5 ni, we all plan nk sign up for childbirth education and parenting class.. under KPJ Kajang. Kalu jadi 14 October2012 ni we all join. Tgk kat template program macam menarik je. Both untuk suami isteri yang bakal bergelar ibu bapa. Tak sabar nak belajar benda2 baru :) Next week bulan ke-6 we all plan nk prepare and beli2 sikit barang baby. Sikit2 kumpul barang for last 3 months before delivery. Atleast tak da la rasa sangat duit keluar.

Tahukan Ibu?
Kejang pada kaki selama kehamilan trimester ke-2 dan 3, disebabkan beban tubuh yang bertambah dan memberi tekanan ekstra pada otot kaki. Bagian tubuh yang membengkak saat hamil juga menekan syaraf. Ini akan lebih parah lagi bila Ibu kekurangan kalsium dalam darah, dehidrasi, atau tidak aktif bergerak dalam jangka waktu lama. 













Tapi orang2 cakap perot macam agak kecik utk kandungan 5 bulan. Hurmm.. Maybe this is my first time pregnant kot. So perot pon tak banyak ruang yang berkembang lagi. Badan pon agak kurus kot time pregnant kali ni. Cuma perot je boncit sikit and maybe sebab tu orang tak perasan sangat. Tapi apa2 pon baby berkembang dengan baik dalam perot ni...


Lately selalu sangat rasa movement baby dalam perot. Tak tau cane nak gambarkan. Macam rasa butterfly poking2 dalam perut. Lebih2 lagi time tgk game MU vs Liverpool semalam. Asik gerak2 je tak nak stop. Isk2.. Baby da mula tunjuk minat football agaknya. Hihihih~ Nikmat nya rasa  :) :) :) 



Pregnancy journey is totally awesome !

Moga tuhan melindungi anak ini,,
Amin ~~~

*******************************


Thursday, September 13, 2012

Happy 18 weeks :)

Alhamdulillah,

Kandungan da 18 minggu :) Cepat sungguh masa berlalu...

So far, kandungan dan kesihatan ok. Jarang sangat demam2. Cuma malam2 tido tak lena sangat. Taktau la kenapa. Pastu plak malam2 sampai 3-4 kali g toilet sb asik nk wee wee je. Hikhik~ Tp betol la kata orang2... pundi ibu mengandung ni sensitif sangat. Kene control kalu nk gelak2 ke bersin2 ke batuk2 ke. Kalu tak eksident la. Kene jugak la kadang2 pakai pentyliner utk mengelakkan perkara yg tak diingini. hahaha! * kelaka2 *

Pg tadi rasa perot macam ada orang ketuk2. Rasa macam berdenyut tapi sekali sekala je... Banyak kali jugak la. Adakah kerana angin perot or perut sedang kelaparan or mungkin jugak quickening? Hmmm... Jom research sikit tentang quickening ni...

Bilakah pertama kali saya merasakan pergerakan bayi saya? 

Sensasi pergerakan lemah lembut bayi yang dirasai pada peringkat awal kehamilan merupakan satu saat yang amat penting bagi anda. Dan apabila pergerakan lemah ini berubah menjadi tendangan-tendangan kuat, anda akan pasti bahawa kehamilan anda berkembang dengan sempurna. 

Jika anda sedang hamil buat kali pertama, anda mungkin tidak akan menyedari bila masanya bayi anda mula bergerak, sebab anda belum pernah mengalami sensasi pergerakan tersebut. Sebenarnya, ramai wanita menyatakan bahawa pergerakan awal itu menyerupai denyutan yang lembut dan halus. 

Bagi kehamilan pertama, anda mungkin mula menyedari pergerakan ini antara minggu ke-18 dan minggu ke-20. Bagi kehamilan seterusnya, di mana anda sudah dapat mengenali petanda tertentu, pergerakan ini akan disedari lebih awal lagi, iaitu antara minggu ke-15 dan minggu ke-18. 

Apakah yang bayi dalam kandungan buat di dalam itu? 

Sebaik saja pergerakan awal dirasai, yang dikatakan seakan-akan kupu-kupu mengibaskan sayap, anda akan mula sedar bahawa sensasi tersebut menjadi lebih kuat dan berlaku dengan lebih kerap. Semasa bayi anda sedang membesar, sensasi ini akan berubah dari semasa ke semasa sehinggakan anda mengalami tendangan dan pukulan yang semakin hebat apabila kehamilan anda semakin maju dan matang. 

Bayi anda tidak akan menendang dan bergerak sepanjang masa sebab, seperti kita juga, ada masa-masanya ia hanya mahu berehat dan tidur walaupun untuk 40 minit sahaja setiap kali. Tetapi, anda merasakan bahawa tempoh rehat bayi itu lebih panjang dari itu sebab anda tidak dapat merasa dan mengesan setiap pergerakan. 

Untuk makluman anda, berikut diberikan sedikit panduan tentang apa yang akan berlaku kepada bayi anda semasa ia sedang membesar dalam kandungan.


Source from: http://www.babycenter.com.my


Ohhh.. Da faham da kenapa ada rasa macam orang ketuk2 perut. Hikhik... ~

Hope lepas ni bole rasa baby kick plak. Nak tgk bole tak agak2 dye jadi football player yg terrer macam daddy dye. Hehehe!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Dalam 4 bulan lagi insyaallah bertambah sepasang kaki comel kat tengah2 tu =)

First baby present from colleague. Special from NZ.
Thanks Kak Maria =)

Habit mak buyong waktu lapang.. Mengudap-ngudap kerepek.
Maklum la.. rayaaa. hikhik~ =)

Medicine Kit.
Sentiasa bersama di mana jua =)

******************************


Wednesday, September 5, 2012

See, its a BOY!

FarraHirwan Baby's Video @ 17 weeks pregnancy

Tadi checkup dengan doc utk bulan ke-4. So sweet experience dapat tahu gender baby :) :) :)

Mula2 masa scan tibe2 tgk baby da terbalik. Slalu dye ok je baring facing up. Hari ni duduk menyiarap plak. Pelik je baby ni tido.. Actually macam mummy dye jugak la suke tido menyiarap. Hikhik ~~ Da pregnant ni baru stop tido menyiarap sb takot himpit perot.. 

At first baby tido meringkuk je.. Kepit2 kaki tak nk gerak. Pastu doc tekan2 perot sikit and dye gerak2 kan kaki. Baru la nampak bebird. So confirm BABY BOY :) Hubby la orang yang paling tersenyum lebar masa tu.. Nak sangat geng bola Manchester United ;)



Mmg plan utk first baby nak lelaki. Future dye bole take care of the siblings. Alhamdulillah rezeki tuhan nk kasi :) 

*******************************



Tuesday, September 4, 2012

Sihat & Kuat !

Alhamdulillah...

Tuhan bagi kesihatan yg baik di second trimaster ni... Sihat, kuat dan lebih bertenaga dari sebelum ni. Travel jauh2 pon tak da masalah. Masih mampu lagi. Yang best nye selera makan pon tak da masalah cuma tak bole makan lebih2 sangat sebab tekak ni menolak dan akhirnya muntah. Hihihi~ Last weekend time wedding cousin @ Casa Ombak pon perot tak banyak meragam... Enjoy sangat trimaster  ni :)





Rasanya macam nk celebrate second trimaster ni... Nk spend time ngan hubby and baby dalam perot ni. Igtkan nk makan angin kt pulau. Tp fikir2 balik macam leceh sb nak kene naik ferry la boat la mmg sangat tak sesuai. So tempat yang paling sesuai maybe dekat kawasan pantai kot. Tak da pantai yang dekat area KL ni. Survey2 dapat idea better vacay kat Golden Palm Tree @ Sepang. Last time ada visit resort ni utk event company and celebrate birthday ngan hubby kat Perahu restaurant. Seriously bilik dia mmg sangat2 ohsem. Chalet villa kat sana sume bertemakan Bali style. Tambah lg, kat situ siap ada private beach sendiri... Memang cantik :) :) :)







Ok. Nk propose kat hubby and nk simpan duit la. Sb nye 1 night stay kat sini pon RM500++.. Tu pon chalet villa yg paling basic. Tapi tak kesa la.. Janji dapat enjoy together just good enough kan :)

****************************

Wednesday, August 29, 2012

Dedicated to my Hubby / DadToBe

AMALAN SUAMI KETIKA ISTERI MENGANDUNG

1. Banyakkan baca surah luqman, yusuf, Fatihah, yasin, surah ah- nahl:78, surah al-araf:189 dan ayat kursi
2. Banyakkan baca doa keselamatan isteri yg mengandung dan anak dalam kandungan.
3. Banyakkan baca alQuran
4. Banyakkan bertaubat kepada Allah SWT
5. Banyakkan puasa sunat, puasa Isnin- Khamis dan puasa sunat lain
6. Banyakkan solat berjemaah
7. Dilarang makan benda benda haram, memberi isteri wang haram atau hasil riba.
8. Elakkan pergi ke tempat yg dilarang syarak
9. Rajin menghadiri majlis ilmu dan agama
10. Suami hendaklah mengelakkan diri dari rasa marah dan benci kepada isteri
11. Suami hendaklah banyak bersabar dan menjaga hubungan dengan isteri
12. Hendaklah menutup aurat.



ADAB SUAMI SEMASA ISTERI MENGANDUNG

1. Suami hendaklah menunjukkan kasih sayang terhadap isteri.
2. Suami hendaklah berlaku jujur dan setia terhadap isteri dan jangan sesekali bersikap kejam.
3. Selesaikan dahulu perselisihan faham dengan isteri sekiranya ada sebelum masuk tidur.
4. Jangan mudah lafazkan perkataan 'talaq'
5. Ketika isteri hampir bersalin, suami digalakkan membaca ayat
" la illah ha illah anta subhanaka inni kuntu minadzolimin"
6. Suami hendaklah kerap solat sunat dan mendoakan keselamatan isteri dan anak.


DORONGAN SUAMI TERHADAP ISTERI SEMASA BERSALIN

Suami yy soleh akan merasakan penderitaan isteri secara tidak langsung. Suami harus banyak terlibat dalam penjagaan kehamilan, kelahiran dan perhatian terhadap isteri. Suami hendaklah selalu memberi motivasi agar isteri tetap tabah dan sabar. Suami juga harus banyakkan berdoa, berselawat dan beristighfar selalu. Dengan ini isteri akan merasa tenang dan memudahkannya bersalin. Mengandung merupakan beban dan tekanan kepada wanita. Dari segi fizikal, wanita harus menampung kandungannya dan tubuhnya harus bekerja lebih kuat dari biasa. Jantungnya mengepam darah 40% lebih dari keadaan biasa. Buah pinggang ya pula harus membuang kekotoran dari bayinya juga dan wanita juga mengalami perubahan emosi dari semasa ke semasa.

Waktu berpantang dan selepas kelahiran, bayi juga akan menimbulkan tekanan jiwa dan emosi keerana dia harus menyusu dan membersihkan bayi setiap 2-3 jam setiap malam. Suami yg baik harus membantu menjaga Dan mengurangi beban isteri di waktu malam.

Tanggungjawab suami terhadap isteri berterusan dari mula kehamilan sehinggalah Menjaga anak adalah Pekerjaan yg harus dibantu suami Agar isteri merasakan kebahagiaan dan Keringanan dalam menjalankan tanggungjawab berat itu.


TANGGUNGJAWAB BAPA TERHADAP KELAHIRAN ANAK

1. Menanam uri-Orang tua dahulu mEngamalkan adab menanam uri dengan baik. Mereka mencuci dan Dan membalutnya dengan kain dan ditanam.

2. Mengazankan dan mengqamatkan anak- Tujuannya adalah untuk mengingatkan anak terhadap perjanjiannga dengan Tuhan di alam rohani.

3. Mendoakan anak- doa agar anak patuh terhadap Allah: surah albaqarah: 128
Doa Diberi anak yg baik: surah al Imran : 38
Doa diberi zurian yg menyenangkan hati : surah Furqan: 74
Doa agar anak tetap mengerjakan solat : surah Ibrahim: 40
Doa ketika memberikan nama kepada anak.

4. Memberikan nama yg baik kepada anak. Dan tidak memanggil anak dengan nama gelaran yg buruk.

5. Melakukan penyembelihan akikah. Hukumnya adalah sunat muakkad. Menyembelih dua ekor kambing untuk anak lelaki atau seekor kambing untuk anak perempuan pada ketika anak berusia 7 hari ( digalakkan)

6. Mengkhatankan anak.

***********************************


4 bulan dan ditiup kan ROH

Telah masyhur di kalangan ulama’ Islam yang dahulu dan sekarang berfahaman bahawa kejadian janin yang pertama ialah; air mani (النطفة), segumpal darah (العلقة), kemudian seketul daging (و(المضغة. Semua proses kejadian ini ialah selama 120 hari, berdasarkan kepada apa yang difahami dari hadis menghimpun kejadian manusia (جمع الخلق) yang diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhari dan lainnya dari ‘Abdullah bin Mas’ud r.a katanya:

( حدثنا رسول الله صلى الله عليه وسلم -وهو الصادق المصدوق- قال: “إن أحدكم يُجمع خلقُه في بطن أمه أربعين يوما، ثم يكون علقة مثلَ ذلك، ثم يكون مضغة مثل ذلك، ثم يبعث الله ملكاً يؤمر بأربع كلمات ويقال له: اكتب عمله وأجله ورزقه وشقي أو سعيد. ثم ينفخ فيه الروح…”). صحيح البخاري رقم (3208).
Maksudnya: “Rasulullah saw telah menceritakan kepada kami –sedang Baginda adalah orang benar yang telah dibenarkan kata-katanya- sabdanya: “Bahawa seseorang kamu dihimpunkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40 hari, kemudian dijadikan segumpal darah seumpamanya, kemudian dijadikan seketul daging seumpamanya, kemudian Allah mengutuskan seorang Malaikat untuk menulis empat kalimah dan diarahkan agar menulis; amalannya, ajalnya, rezekinya dan untung jahat atau untung baik, kemudian ditiupkan rohnya…”. [Sahih Al-Bukhari No. 3208].

{ ولقد خلقنا الإنسان من سلالة من طين. ثم جعلناه نطفة في قرار مكين. ثم خلقنا النطفة علقة فخلقنا العلقة مضغة فخلقنا المضغة عظاماً فكسونا العظام لحماً ثم أنشأناه خلقاً آخر فتبارك الله أحسن الخالقين }. المؤمنون 12-14.
Maksudnya: “Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari “pati” (yang berasal) dari tanah; Kemudian Kami jadikan pati itu (setitis) air mani pada penetapan yang kukuh; Kemudian Kami ciptakan air mani itu menjadi segumpal darah beku lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk ia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta”. [Al-Mu’minun: 12-14].

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hamil atau mengandung tentu sekali menambahkan kasih sayang antara suami isteri kan..Persediaan untuk saya dan kawan-kawan bila kita hamil nanti..heee..

Ibu mengandung perlu banyak bersabar dan di samping itu mengamalkan surah2 dan pemakanan yang baik untuk kesihatan diri dan bakal anak mereka.Para suami pula haruslah bersabar dengan kerenah isteri kerana kadang-kadang alah mereka menjadi-jadi.


Doa dan amalan di bawah baik untuk Ibu yang hamil..

Normal bagi masyarakat kita, semasa mengandung untuk mengamalkan beberapa petua, bukan saja untuk kesejahteraa ibu semasa mengandung, malah juga untuk bayi dalam kandungan dan semasa proses bersalin. Selain dari yang berbentuk fizikal seperti regular check up, elakkan aktiviti lasak, etc. amalan dan petua yang popular ialah yang bersangkutan dengan kerohanian.

Dengan itu timbullah banyak amalan2, zikir2 serta surah2 yang bagus untuk diamalkan semasa mengandung, antaranya:
Surah Yusuf - untuk anak yang cantik rupa dan akhlak
Surah Luqman – untuk anak yang cerdik
Surah Yaasin – untuk anak yang teguh hati dan tidak terpengaruh dengan maksiat
Surah Maryam – untuk memudahkan bersalin
Surah al-Hujurat – untuk membanyakkan susu ibu
dan sebagainya. 
 
**********************************
 

Monday, August 27, 2012

Good Bye Nausea!

Finally, Syawal kali ni dapat dinikmati dengan seronok sekali :) Mabuk2 and morning sickness hilang menjelang hari raya. Akhirnya dapat jugak selera makan yang menghilang almost 3 months. Alhamdulillah tahun ni dapat puasa penuh 30 hari. Nikmat nye raya kali ni =)

Da masuk second trimaster ni, rasa better than 1st trimaster hari tu, pening da kurang and badan pon rasa macam bertenaga sikit compared than before. Raya hari tu travel from KL-Ipoh-Kuala Pilah- Muar- Batu Pahat and return back to KL. Badan still okay and tak da la penat sangat. Cuma pinggang je sakit bile travel lama2.. Alhamdulillah dapat raya dengan selesa tahun ni. 

Sedar tak sedar, selera makan makin bertambah... Makan banyak2 pon perot boleh terima. Pastu selalu je rasa lapar. Ntah la kenapa. Tapi bile timbang berat baru naik 1 kg. Hurmm... Kalu diikotkan kene naik banyak dalam trimaster ke2 ni. Tape akan berusaha makan lg. Hihii~

And masa raya ni jugak perot rasa da kedepan. Baby bump semakin menonjol. Kene la beli sluar meternity lagi sb sume sluar biasa da tak bole zip. Hihihi~~~

@15 weeks belly


********************************************