Monday, December 10, 2012

Maternity Photoshoot cum Anny Portraiture

Alhamdulillah...
 
Da setahun usia perkahwinan sy dengan hubby. Tak sangka cepat sangat masa berlalu... Dan bersuyukur sangat kami bakal dikurniakan baby awal tahun nt... Insyaallah :)
 
Untuk memomentkan lg saat anniversary tu, we all plan nk buat 1st Anniversary Portraiture cum Maternity Photoshoot. Last time da survey2 kat internet untuk dapatkan package White Studio Photoshoot and finally got best price from Titian Songo Studio with this package:

 
RM150.00
1hour max. shooting in studio
snap+editing+burn
unlimited shots
 
RM200
1 enlargment photo 16x24
1hour max. shooting in studio
snap+editing+burn
unlimited shots
 
RM300
1hour max. shooting in studio
1story album 10x24
snap+editing+burn
unlimited shots

Actually susah jugak nk dapatkan package white studio photoshoot ni sb kebanyakan photographer tak da studio sendiri and kene buat outdoor photoshoot je. Tapi ktorang macam malas plak nk g jenjalan kat park amik2 gambar sb fikirkan skang musim hujan and now pon tgh membuyong. So tak larat nk berjalan2 jaoh. Lagipon masa kawen and prewedding da banyak sangat shoot outdoor. So now macam nk ubah angin nk buat indoor je. And luckly we all jumpa Titian Songo ni and located near Presint 9 Putrajaya (@ atas kedai Mamak Kembar & betol2 sebelah tempat kursus kahwin Presint 9). Dekat sangat dengan umah so we all decide amik je kat diorang plus harga yang sangat2 murah compared to other photographer.
 
Agak kagum jugak la dengan Akmal@Mile photographer Titian Songo ni sb muda2 lg da ada studio sendiri. Pastu banyak sangat idea and buat ktorang selesa amik gambar. And photoshoot tak limit pon 1 jam, sb diorang akan amik gambar kte sampai kte btol2 puas hati.. Emmm... Best kan?! Petang shooting malam tu jugak dia edit and upload kat FB. Service yang mmg terbaik!
 
So for those yg  berminat nk buat white studio photoshoot, sy highly recommend this photographer. Seriously mmg tak mengecewakan. And we all pon sangat2 puas hati :)
 
So ini lah hasil2 comel dari Titian Songo Studio for our Maternity cum Anniversary Photoshoot:
 











 
 
*************************************
 
 
 
 




Thursday, December 6, 2012

Doa Ibu Bersalin

Doa tatkala ingin bersalin/sedang bersalin...

ﻻ ﺍﻟﻪ ﺍﻵ ﺍﷲ ﺍﻟﻌﻈﻴﻢ ﺍﻟﺤﻟﻴﻢ ﻻ ﺍﻟﻪ ﺍﻵ ﺍﷲ ﺮﺐ ﺍﻟﻌﺮﺶ ﺍﻟﻌﻈﻴﻢ ﻻ ﺍﻟﻪ ﺍﻵ ﺍﷲ ﺮﺐ ﺍﻟﺴﻤﻭﺍﺖ ﻭﺍﻻﺍﺭﺽ ﻭﺮﺐ ﺍﻟﻌﺭﺶ ﺍﻟﻌﻈﻴﻡ

“Laaa Ilaaha Illallaahul ‘Azhiimul Haliimu Laaa Ilaaha Illallaahu Robbul ‘Arsyil ‘Azhiimi Laaa Ilaaha Illallaahu Robbus Samaawaati Wal Ardhi Wa Robbul ‘Arsyil Kariimi“


Ertinya:
“Tidak ada Tuhan melainkan Allaah yang Maha Besar lagi Maha Penyantun, tidak ada Tuhan melainkan Allaah Robb ‘Arsy yang Agung, tiada Tuhan melainkan Allaah Robb langit dan bumi dan Robb ‘Arsy yang Mulia “.

Keterangan:
Tatkala menghadapi proses lahiran atau persalinan perbanyaklah membaca doa di atas. Semoga Allaah Subhaanahu Wa Ta’aala memberikan kemudahan di dalam kelahirannya.

**************************************

Tuesday, December 4, 2012

Susah nya tidur malam ...

Lately mmg susah sangat nk tidur malam. Kalu ikotkan hari2 ngantuk, hari2 badan rasa penat. Tp in third trimaster ni selalu sangat terjaga malam. Pastu nk tidur balik da x bole. Maybe sebab badan dan perot tak berapa nk selesa.
Orang cakap ibu mengandung tak baik tidur melentang. Tapi seriously mmg da tak dapat nk tidur melentang da masa perot da besar ni. Rasa macam berat sangat perot macam ada beban letak atas badan tu. Mungkin baby da besar kot bagi tekanan kat perot ni masa tidur. And kalu ikot nasihat doctor elok tidur mengiring ke kiri. Selain ikot sunnah nabi, actually tidur mengiring sebelah kiri elok utk salur kan oksigan dalam rahim. So baby dalam perot pon sihat... Alhamdulillah la, mmg rasa selesa pon kalu tidur mengiring belah kiri. Tapi yang tak besh nye badan sebelah lenguh la. Otot2 pon tegang semacam. Huhuhu.. ~~

Antara problem2 yang mengganggu tidur:


  • Kaki kejang (selalu kat area betis)
  • Sukar untuk bernafas
  • Sering buang air kecil diwaktu malam (sometimes sejam sekali tau)
  • Baby yang terlalu aktif, selalu tendang pada bahagian  yang sensitif (so automatic effect kat pundi kencing)
  • Susah untuk menukar posisi badan semasa tidur disebabkan oleh baby yang semakin membesar
  • Sakit belakang terutamanya pada bahagian bawah tulang belakang (maybe badan makin berat)
  • Mimpi ngeri yang sukar dilupa (sampai hari ni terngiang2 lagi nighmare last week)

  • Paling teruk kejang kaki kat bahagian betis tu la. Orang panggil tarik mengkarung @ simpul biawak. Tak sure plak kenapa nama dye macam tu. Sebab tiap kali nk gerak or alih kan kaki masa tidur mesti kejang sampai rasa nk nangis tahan sakit.
    Tiap2 kali diattact tarik mengkarung @ simpul biawak ni, cepat2 kejut kan hubby dan dye akan urut and tegakkan tapak kaki. Ada orang yg tak tau cara sampai urut cane2 pon tak elok. Tp nasib baik hubby tau cara macam mana nk urut kaki kejang and sekejap je da elok. Orang cakap sebab kte tak cukup calcium sebab tu jadi kaki kejang ni. Tapi tiap2 hari pon makan suppliment yg doctor kasi but still jadi jugak. Tape.. redha je la.. Atleast ada orang yang boleh urut kan. Hihihi~

    So utk mendapatkan quality tidur yang baik, sy decide nak beli maternity pillow utk keselesaan perot  dan support tulang belakang. Nasib baik hari tu jumpa pamplet MomsLittleOnes kat Maternity & Baby Expo. Terus grab beli online. Nasib baik la... Ni dok tunggu bile la nk parcel nk sampai kat opis. Bole terus pakai.. Hihii~ Actually ada jugak yang maternity yang panjang tapi mahal sangat la plak. Pastu pk2 balik tak sesuai plak nk bawak g travel. So beli yang kecik je la. Berbaloi2~:)

    MATERNITY AND BREASTFEEDING PILLOW









    ************************************



    Thursday, November 29, 2012

    Maternity Photoshoot Ideas

    Da masok 30 weeks ni macam teringin plak nk buat maternity photoshoot. Sebab macam comel je and hope bole la jadi memories lepas deliver baby nt. Nk tgk betapa bambam nye badan time pregnant.

    Appointment da buat dengan photographer..Next week photoshoot... And now ngah dok pk idea2 gambar photoshoot nt. 

    Waaa.. Da lama tak buat kerja2 modeling ni sejak lepas kahwin. Hihihi~~~

    MATERNITY PHOTOSHOOT IDEAS...














    Tgk gambar2 ni macam tak sabar nk deliver and tgk BoBoiBoy... :) :) :) 

    ************************************

    Friday, November 9, 2012

    Mom2Be Activities

    Macam2 teringin nak buat time pregnant ni... Rasa nk g bercuti la kat pulau la, nk main water rafting la, nk main ATV, nk g swimming la and macam2 la yg of coz mmg tak kan dapat buat utk beberapa bulan ni. heeee~~~

    Yang paling lasak yang boleh dibuat pon ialah SHOPPING. Sebab kadang2 bershopping time2 pregnant ni pon bole sampai berjam2. Sampai lupa rasa penat. Maybe baby pon sume kuar jalan2 bershopping. :) Time2 pregant ni pon bole window shopping try high heels kat Bershka (serious kasut dia mmg cantik cun melecun). Sangat rindu nk jadi tinggi balik pakai heels. Tape. After pantang benda pertama yang akan disarung pasti nye kasut tumit tinggi. yuhuuu~~~ 


    Utk outfit time pregnant ni main pakai caca marba... Pakai je koleksi baju yang ada kat wardrobe. Tak da pon beli baju maternity. Sb rasa macam kelakar sangat pakai baju ngandun. Kalu nk beli baju pon beli blouse yang bole pakai bile2 masa. Seluar maternity je kene beli sebab perot da besar sangat tak muat pakai sluar biasa. Disebabkan tak da baju matenity maka terserlahlah perot boyot ni. Hikhik~!!!


    Benda yang paling best shopping now of coz baby stuffs. Everytime g mall mesti akan beli at least 1 barang utk budak tecit dalam perot ni. Sebab rasa macam comel sangat2! Da jadi macam gian tgk barang baby.  Selalu rasa nak beli baju warna pink yang ada reben2. Lupe plak dalam perot ni BoboiBoy. Hikhik~

    Dalam masa 6 bulan lebih ni la hasil2 barang yang da dibeli. Maybe end of Nov ni we all akan g baby fair @ MidValley nk shopping sakan barang baby lagi. Syiiokkk nye !





    -------------------------------------------------------------------

    4th Maternity and Children Expo Nov-Dec 2012 Midvalley Exhibition Centre


    What : 4th Maternity and Children Expo Nov-Dec 2012 Midvalley Exhibition Centre
    Where     : Mid Valley Exhibition Centre - Hall 1, Hall 2 and Hall 3
    When : 30th November - 2nd December 2012
    Time     : 10am - 9pm
    Admission     : FREE


    - Maternity Clothing & Accessories
    - Slimming, Beauty & Health Care Products
    - Breast Feeding & Mommy's Group
    - Baby & Children Garments & Accessories
    - Baby & Children Bedding & Furniture
    - Toys, Playing & Learning Products
    - Early Education, Training, Courses
    - Programmes & Products     - Food, Fedding & Nutrition
    - Medical Biotechnological & Stem Cells Services
    - Insurance & Financial Institution
    - Photographer Services for Children & Parents
    - Stroller & Gear, Travel Products
    - Baby & Children Cares & Daily Use Products
    - All Products & Services Related to Children,
    - Parents & Parents-to-be.

    **************************************************



    Wednesday, November 7, 2012

    26 weeks pregnancy

    TaaddDddDAaaAAAaaa.... ~~~~

    Baby dalam keadaan kaki kat depan muka... Hikhik~!!!


    Memang kelaka tgk position baby ni.. Hari tu tido telentang. . Hari ni plak tido berlipat.. Kaki sampai ke muka. Hehe~ Tapi doc cakap normal je... Sb time2 ni tulang baby lembut, elastik sangat sampai badan bole lentur2 macam2 position. Masa scan ni pon doc cakap baby turun kepala ke bawah. Cepat nye la baby ni pusing bawah. Patot after 7 bulan dia patut pusing. Tapi normal la baby time2 gini aktif pusing2 keatas kebawah...  

    Tapi baby ni kedekut sangat nak tunjuk muke. Hari tu tutup dengan tangan, hari ni plak tutup dengan kaki. Ayooo... Exclusive sangat ok nk tgk muke budak tecit ni!  Hikhik~

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------

    26 weeks update:

    Mommy's weight: +2.6 kg
    (Doc cakap berat naik agak tinggi... Nak buat cane. Selera macam2)
    Previous weight week 21: 56.9kg
    Current weight week 26: 59.5kg

    Baby's weight: 942g (Over 29g)
                             Estimated/Average baby weight in 26 weeks: 913g
                    
    --------------------------------------------------------------------------------------------------    

    Alhamdulillah, baby sihat tak da masalah. Semua normal and ikot usia kandungan. Tadi pon da bayar payment utk antenatal class pd 16 Dec 2012. RM50 for both mommy+daddy inc refreshment (9am-5pm) @ KPJ Kajang. Macam best je g class tu. Sb now pon still tak dapat bayangkan macam mane nk handle time deliver nt.  Insyaallah after da attend class tu we all akan rasa lebih bersedia :)

    ********************************

    Friday, November 2, 2012

    Tabiat Semasa Mengandung

    Macam2 da tabiat yang da discover sepanjang 6 bulan pregnant ni. Macam2 perangai timbul.. Klau dulu sebelum pregnant xda la over sangat. Masa pregnant ni bukan main lagi la. Emosi pon kadang2 terover.. Saboo je la kan.
     
     

    Yang tersangat obvious tabiat makanan sy... Kalu ikotkan dulu sebelum mengandung tak da la minat makan sangat. Orang cakap tak makan pon tape. Bole bertahan la lagi. Tapi time mengandung ni asik teringin je nak makan. Kalu hubby tak bawak g tempat makan tu mmg merajuk sampai seminggu. Bukan mengada ke ape ke cume rasa macam sensetip sangat kalu tak dapat makan makanan yang diidam.
     
    Ini adalah list2 makanan yang diidam selama 6 bulan pregnant. Sampai 9 bulan nt maybe list makin bertambah. Hikhik~
     
     
    1. Starbuck Frapp Choc Chip (Coffee Free ok!) - Yang ni mmg menu tiap2 minggu. So every week mesti beli punye. Kalu tak rasa tak lengkap kehidupan. Hihihi~
    2. Subway sandwich & soft cookies - Ohh! Ni mmg fav ever after! Soft cookies terpaling sedap di dunia ~!
    3. Roti + Nutella - Tabiat breakfast. Mesti kene ada nutella.
    4. Ikea Meetball - Da 2 minggu mengidam hari tu. Gaduh ngn hubby sb dye tak paham keinginan. Dye cakap jem la banyak kete la jauh la... Last2 dye kesian agaknye baru bawak pegi. Mekasih la yang kerana memenuhi permintaan isteri ini :)
    5. McFload McD - Haa.. Yang ni makanan yang baru try minggu lepas. Mmg sedap sangat and ketagih sampai 2 kali seminggu beli. Tapi orang cakap tak baik minum air gas nt kene kencing manis. Tape.. Utk yang ni sy cube kawal keiinginan. Hoyeah!
    6. Red Velvet - Yang ni pon salah satu manisan yang kene dapatkan atleast sebulan sekali. Maybe sedappp sangat so tak lepas peluang. hihihi~
    7. Goreng pisang/ Cekodok pisang - Buah-buahan yang paling sedap semasa mengandung kali ni.
    Tapi tgk2 balik list tu sume makanan manis2. Pembawakan budak kot nk makan makanan sweet2 je. Hope makanan2 ni tak bawak kesan negatif la kat baby...
     
    And ni pula list2 makanan yang pantang semasa sy mengandung. Klau ikotkan dengar nama pon rasa nak muntah...
    1. Makanan Korea / Jepun - Terjadi 2 kali makanan Seoul Garden and termakan meat coffee. Muntah serta merta dan jangan mengharap nk makan lagi.
    2. Susu Anmum - Maybe susu tak sesuai di buat dengan pelbagai perisa (vanilla/choc/strawbery) dan telah menyebabkan sy rasa mual sampai hari ni. So sy ambil Fresh Milk je sepanjang pregnancy ni.
     Ni plak kepantangan yang membuat emosi sedikit terganggu...
    1. Bunyi tepon opis - Geram sangat sb every time jawap call mesti dari vendor2 yang tak reti bahasa, internal caller yang bermasalah dan macam2 lagi. So jalan terbaik sy silent kan phone and hanya jawap call yang perlu je. Hahahaha!
    2. Orang bising2 pokpekpokpek - Ni mmg pantang tahap 10/10. Jangan sekali nk pokpekpokpek or ganggu sy tidur. Itu bakal mendatangkan marah!
    3. Pemandu yg memandu secara lembap - Mmg marah! Tak lampu tinggi or HON je. Amik ko!
    4. Orang yg igt sy ni kaunter pertanyaan - Haih! Jumpe jumpe tanye benda yang sama. Benda tak sepatotnye tanye pon nk tanye. Last2 letak note kat workstation tulih KAUNTER PERTANYAAN 1. Agak2 sentap tak mereka? Haha!
    5. Duckface - Hey. Please la jangan mengada nk amik gambo muke duckface. Tak cantik ok! Nt kenan anak i :-[
    Dan benda yang paling sy suke buat semasa mengandung:

     
    1. Tgk perot sendiri - Suke sangat tgk perot sendiri sebelum mandi. Nk tengok da besar mana da perot. Pastu suke cakap2 dengan baby and excited sangat kalu baby bagi response tendang2 perot. Tgk perot gerak2.. Wahh.. Moment sangat! :) :) :)
    2. Tgk JJCM - Tiap kali ari Ahad tak penah miss tgk Jalan-Jalan Cari Makan yg Ikram Dinzly host kan tu. Kalu bole nk g je sume restaurant yang masok dalam tu. Hikhik~!
    3. Bawak bekal - Tiap2 hari masak and bawak bekal g opis. Alasan nye sb tak da selera nk makan nasi kat cafe. Tasedap! Last2 husband yg untung sb dapat bawak bekal sekali g opis. Jimat duit ye...
    4. Shopping - Every week mesti kene menjejakkan kaki ke Alamanda. Paling suke window shopping barang baby.
    5. Make Up - Tabiat suke sangat online tgk lipstick la, blusher la, eye shadow la.. Hari tu shopping kat MAC habis dekat 5rat. Ayooo... Pokaiii~!
    6. Scrub badan - Seminggu sekali mesti buat scrub choclate. Menenangkan sangat!
    7. Horror Movie - Suke sangat tgk wayang kebelakangan ni. Tak dapat tgk wayang tgk Astro HBO pon jadi. Tapi fav mesti cite thriller/horror movie. Wow! Horror nye pilihan~
    Itu lah antara perangai2 yang timbul sewaktu mengandung ni. Kadang2 macam pelik dengan perangai sendiri. Tapi akan berusaha mengawal sebaik mungkin.

    *****************************