Tuesday, July 3, 2012

Heartbeat ♥

This is my second pregnancy journey... After fail pada kehamilan pertama... 

ALHAMDULILLAH... Rezeki dari Illahi tak mampu disangkal lagi... :)

Last time check masa pregnancy 4 minggu. Masa tu check sendiri since delay period beberapa hari and result alhamdulillah +ve with 2 lines and lebih terang dari yang dulu. Check kat klinik and doc mengesahkan "Ye, anda mengandung.. Tahniah!" . But still macam tak sure and paranoid. Takot jadi lagi macam dulu...

Masih berdiam diri.. Tak declare kat sesiapa lagi selain mak, adik and husband. Tak berani nye nak kongsi dengan orang2.. Of coz la utk first time ibu mengandung, mesti happy and tak share dengan kawan2. But actually sebenarnya kte hanya mampu merancang tapi tuhan yang menentukan. So sy pk untuk pregnancy kali ni biarlah ianya terjadi secara semulajadi... Dan berdoa agar kandungan ini sihat dan selamat dilahirkan nt.. Insyaallah :)

Now pregnant hampir 2 bulan. Perubahan pada diri tu sikit2 da muncul. Kalu first pregnancy dulu tak penah pon rasa mabuk. Now bole kata tiap2 hari.. samaada pagi or malam ada sickness. Orang cakap bagus kalu dapat rasa mabuk etc. sb itu menandakan hormon dalam badan elok berkembang.

Kalau dulu bukan main lagi la suke makan sane sini.. Most fav dulu makan Seoul Garden, Ayam bakar Wong Solo, minum air soya multigrain Vsoy.. And tatau la nape skang ni kalu dengar nama pon rasa kembang je tekak. Adakah pregnancy kali ini betol2 mengeffect selera makan dan memisahkan ku dengan makanan kesukaan ku? Tuhan je yg lebih mengetahui.. Hhihi~ And alhamdulillah la masih bole makan nasi. Takot jugak coz dengar banyak cerita ibu2 mengandung first trimaster ada masalah makan nasi sb nt muntah. Kalu tak makan nasi nt bahaya jugak. Cane baby nk dapat protein and membesar dengan baik kan...

Last time masa 6 minggu tu ada jumpa doctor check sb perut cramp sangat.. And doc tros buat scan kat perot. Just g check kat Klinik Ibnu Sina, Cyberjaya.. Dekat sikit la dengan opis. Tp mungkin dia adalah seorang Medical Officer dan tak mampu menjawap soalan2 yang mencabar dari sy. Seriously sy sangat paranoid dengan apa yang jadi dulu tp doc hanya memberi kan info2 yg lebih bersifat general, which is okay la. But not into details as what i expect.

And ini hasil daripada scan klinik masa kandungan lebih kurang 6 minggu... Mungkin juga ada kekangan teknologi disitu menyebabkan scan agak blur and tak dapat nk tgk image. Hanya dot kecik tu je yang nampak menandakan da ada kantung baby. But for me it was good enough. Dapat jugak tengok perkembangan dalam perot dan alhamdulilah kandungan berada dalam rahim (with no ectopic pregnancy symptoms).

6 week pregnancy

Actually sy da pon set appointment dengan Dr Rasliza dari KPJ Kajang Specialist utk check up preganancy masa kandungan 8 minggu. Disebabkan dulu sy ada miscarriage case, kawan2 sume advice utk check up kat specialist terus. At least ada pakar yang monitor pregnancy from week to week. Dan ini adalah result scan sy masa pregnancy lebih kurang 8 minggu... 

8 week pregnancy

Time buat scan procedure dengan doc, da nampak jantung yang berdegup laju sangat dan bole dengar HEARTBEAT ♥  baby. Yang best nye doc bukak speaker lg utk dengar jelas2. Excitednya time tu! :):):)

Dengan jayanya sy telah mendapatkan buku merah. Yang mana dulu tak sempat pon nak ambil. Alhamdulillah. Hihi~ Cost check up kat specialist agak mahal la. Tp guna claim company berbaloi la kot kalu nk dapatkan result and service yang elok sikit.

Cost check up @ KPJ Kajang Specialist Hospital:

Medicine : RM9.00  
Administration Fee : RM1.00
Registration Fee : RM10.00
Consultation : RM70.00
Procedure (Scan) : RM60.00
TOTAL : RM150.00

Sememanganya seorang bakal ibu sangat gembira melihat kandungannya sihat dan berkembang dengan baik. Doakan agar tuhan melindungi anak dalam kandungan ini... Insyaallah ~~~

'' Ya Allah peliharalah anakku selama ia berada di dalam perutku, dan sihatkanlah dia, Engkaulah yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhan Mu, Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada diperut ku dengan rupa yang baik, dan tetapkanlah ke dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada Rasul-Mu.

Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Ya Allah jadikanlah dia sihat yang sempurna berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah panjangkanlah umurnya sihatkanlah badanya, dan baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad SAW, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta Alam.

Amin...

**************************



7 comments:

Hunny Kitty said...

take care......

Farra Hirwan said...

Insyaallah.. ~:)

s.z.a_s.z.a said...

congrats farahin....
:)

Syima Syaz said...

congratz..
kalau tak blh makan nasi, atleast makan roti gardenia tu.pun elok

ariana said...

alhamdulillah saya pown berjaya pregnant balik..=)

Anonymous said...

salam
simptom u samaaa dgn i.bukan morning saje, all-day sickness kot.siang malam.aduh, memang sedih tak dapat puasa penuh padahal before this memang doa semoga dpt puasa penuh.n bila pikir makanan je naik kembang tekak then mulala loya n miuntahhhh.berat i pun turun.i pun pernah miscarried dulu, so tiap2 kali jumpa gynea hati ni berdebar yg amat.takuuut sgt.sama2 kita doakan ya.congratulations mummy to be!
eve_hannan@yahoo.com

Anonymous said...

Keje kat mane? Coz nampak awk tulis klinik ibnu sina dekat ngan opis..is it aia?? Dr rasliza ok x? Sy ingat nak dapatkan treatment from her..tp xtau die mcm mane..

Post a Comment