Wednesday, June 29, 2011

Simbolik Inai Pengantin

Macam2 yang orang tafsirkan dengan inai pengantin. Perlu ker ada inai masa majis pernikahan ni bergantung kepada individu la kan. Ada orang yang tak suke and rasa ritual memakai inai ni macam benda yang remeh-temeh. But for me, acara memakai inai ni la untuk menunjukkan seseorang itu sudah berkahwin disamping memberi seri kepada pengantin.

Actually kalu diikotkan adat perkahwinan masyarakat Negeri Sembilan, ritual memakai inai ni akan diselingkan dengan tarian yang diberi nama Trinai. Actually tarian trinai ni macam tarian piring jugak tapi dibuat semasa majlis malam berinai. Sy pon tak sure budaya sebenar tentang Trinai ni... Tapi pada pandangan sy, ritual ni di buat just untuk memeriahkan majlis dan meraikan pasangan pengantin..

Nowdays pon banyak design untuk pengantin-pengantin. Pilih je kat google macam2 pilihan ada... Tapi cost untuk buat lukisan henna ni mmg mahal. So kene la jaga baik2.. Pengantin tak bole buat kerja2 yang boleh menanggalkan warna inai. Ala.. da nama pon raja sehari so duduk jadi raja je la kan. hihi~ Masa yang paling baik buat inai ialah pada waktu malam.. Sb tak bz sangat dan bole tido trus after inai kering. Untuk menjaga warna inai better letak kan baby oil setiap kali selepas mandi... Insyaallah warna lambat luntur. 

Sy pon da pilih henna artist untuk majlis sy nt. Design2 dye pon cantik2. 

But my inspirational design mesti la inai AYU RAUDHAH..  
Gojesss u...~



Contoh2 design2 creative from my henna artist..






*************************

0 comments:

Post a Comment